Voorzitter van de raad van bestuur
“We kunnen nu gaan bouwen”
Wat was het belangrijkste voor het UMC Utrecht in 2017?
“Er waren veel ontwikkelingen, grote en kleine. Ik denk dat het belangrijkste was dat we als UMC-medewerkers – na
de moeilijke jaren die achter ons liggen – weer zelf aan het roer staan. We weten waar we heen willen met onze organisatie, de zorg van morgen creëren en gezondheid van mensen verbeteren, door werk te maken van verbinding met onze patiënten en oog te hebben voor de impact van onze speerpunten. De weg daar naartoe is globaal uitgezet en we zijn inmiddels een flink eind onderweg.”
Wat voor een organisatie wil het UMC Utrecht zijn?
“We willen een organisatie zijn die goed luistert naar haar patiënten, naar de wensen uit de maatschappij, op het gebied van zorg, onderzoek en onderwijs. We willen goed luisteren om snel en op de juiste manier op die wensen in te spelen. Tegelijkertijd willen we een organisatie zijn waarin medewerkers zich vrij, uitgedaagd en gemotiveerd voelen om verbeteringen te signaleren en met elkaar door te voeren. Zodat de kwaliteit van zorg, onderwijs en onderzoek altijd voorop staat.”
Waarom is het UMC Utrecht nog niet zo’n organisatie?
“De manier waarop we georganiseerd waren en hoe we met elkaar omgingen stond dat soms in de weg. Structuur en cultuur dus. Met onze strategie Connecting U wilden we daar wat aan doen. In 2015 zijn hiervoor programma’s gestart. Met ‘Samen voor de Patiënt’ hebben we een werkwijze omarmd waarmee ieder team zichzelf continu kan verbeteren. Door naar hun patiënten te luisteren, door de verantwoordelijkheid te nemen en het vertrouwen te krijgen om verbeteringen zelf door te voeren. Met Connecting Leaders helpen we onze leidinggevenden om in en om hun team
de juiste werksfeer te creëren, waarin feedback geven en ontvangen een belangrijke rol spelen. In 2017 zijn in beide
programma’s flinke stappen gezet. Een aanzienlijk deel van de organisatie werkt er nu mee. De komende jaren breiden
we dat verder uit.”
Ook de organisatiestructuur moet anders. Hoe doet u dat?
“Eind 2017 hebben we hiervoor de plannen rondgemaakt. De kern hiervan: door kortere lijnen, kunnen we beter samenwerken, waardoor we sneller de juiste beslissingen kunnen nemen die de zorg beter maken. Wat we willen is dat alle zorgverleners rondom een patiënt zonder belemmeringen kunnen samenwerken. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. We hebben aanpassingen voorbereid in de besturing van de divisies, in de overlegstructuren en in de samenstelling en portefeuilleverdeling van de raad van bestuur. Dat waren soms moeilijke beslissingen. Ik ben er bijzonder blij mee op hoe positief dit is opgepakt en hoeveel medewerkers hieraan actief hebben bijgedragen. Het eerste kwartaal van 2018 hebben we gebruikt om hier met elkaar een verdere invulling aan te geven. Per april 2018 zijn we gestart in die nieuwe structuur. Zodat we werkelijk wendbaarder worden en snel kunnen reageren op de wensen uit de maatschappij. Natuurlijk vraagt het tijd voordat iedereen dat in zijn dagelijkse werk merkt, maar de eerste resultaten worden zichtbaar.”
Wat zijn belangrijke maatschappelijke uitdagingen voor de ziekenhuiszorg?
“Die zijn talrijk. Denk aan de schaarste op de arbeidsmarkt, de toenemende behoefte van patiënten aan meer invloed
op hun zorg, de verdergaande specialisatie, snellere technologische en digitale ontwikkelingen, concentratie van
zorg en de onvrede over de stijgende zorgkosten. De ene ontwikkeling - meer invloed voor patiënten - juichen we toe
en stimuleren we en met de andere - de arbeidsmarktproblematiek - moeten we noodgedwongen dealen. Al die ontwikkelingen hebben met elkaar gemeen dat wij daarop moeten inspelen. Op een manier waar onze patiënten en de samenleving baat bij hebben. Dat doen we niet alleen, dat doen we samen met onze partners in de zorgketen.”
Terug naar 2017. Waar kijkt u met trots op terug?
“Dat zijn heel veel dingen. Allereerst op onze medewerkers, die we willen bedanken voor hun inzet, motivatie en loyaliteit. En daarnaast ook op bijvoorbeeld de verschillende innovaties, zoals de MR-linac waarmee we nu daadwerkelijk op een nieuwe manier tumoren bestralen. Of de eerste biologische hartklep die een jonge vrouw in het UMC Utrecht kreeg. Maar ook op de stappen die we zetten in het personaliseren van zorg. Door gebruik te maken van
e-health technologie, zoals apps en thuismonitoringapparatuur geven we patiënten meer de regie. En via applied data-analytics verbeteren we de individuele zorg aan patiënten. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in de verbinding met veel partijen. Met andere zorgaanbieders in de regio bijvoorbeeld. Zoals de samenwerking met het Diakonessenhuis , waarmee we voor enkele aandoeningen via triage bepalen welke patiënten het beste bij hen en welke het beste bij ons op hun plaats zijn. Zo krijgt de patiënt meteen de juiste zorg op de juiste plek. Hetzelfde geldt voor de RAKU: een samenwerkingsverband met het Antonius Ziekenhuis en het Meander Medisch Centrum over de behandeling van
zeldzame gecompliceerde kanker; zoals alvleesklier, slokdarm, maag en lever.
Is er ook op het gebied van onderzoek geïnvesteerd in verbinding?
“Absoluut. UMC Utrecht participeert in belangrijke nationale initiatieven. Zo zijn we onderdeel van het dit jaar gestarte
REGMED XB. Hierin werken universiteiten, gezondheidsfondsen, bedrijven en overheid nauw samen. Onze ambitie: genezing in plaats van symptoombestrijding voor patiënten met chronische ziekten door middel van regeneratieve geneeskunde. Met Oncode doen we eigenlijk hetzelfde: hierin hebben partijen die goed zijn in fundamenteel kankeronderzoek de krachten gebundeld. Het doel van deze samenwerking is om dat mooie onderzoek dat deze
partijen doen, de weg te laten vinden naar maatschappelijke impact. Ten slotte maken we deel uit van het Nederlands
Centrum voor ‘One Health’, dat gericht is op voorkomen van multi-resistentie van bacteriën.”
En in onderwijs?
“Ook wat onderwijs betreft kijken we vooruit. Om onderwijs van de toekomst te kunnen bieden, willen we zorgen dat
professies en disciplines uit verschillende sectoren elkaar ontmoeten en (leren) samenwerken. Denk hierbij aan
verpleegkundigen, artsen, onderzoekers, fysiotherapeuten en apothekers. In 2017 hebben we dit interprofessioneel
leren in een aantal onderwijsonderdelen in het nieuwe curriculum van de bachelor en master geneeskunde
geïntegreerd. Daarnaast is er de wens van studenten om tijdens hun geneeskundeopleiding mee te kunnen doen met
innovatief onderzoek op het Utrecht Science Park. Dit heeft ertoe geleid dat Teaching in the sciences één van onze
focuspunten is geworden.”
Hoe betrekt de organisatie patiënten bij al deze ontwikkelingen?
“Het afgelopen jaar raakte patiëntenparticipatie als manier van werken meer en meer ingebed in onze organisatie. In
zorg, onderzoek en onderwijs. Aan de ene kant betrekken we bij vrijwel alle nieuwe projecten en plannen standaard
patiënten om hun ervaring en visie te horen. Tegelijkertijd stimuleren we zorgverleners meer te luisteren naar de
wensen van hun patiënten. Met het Bewustzijnsproject leren we bijvoorbeeld aios hoe ze zo goed mogelijk sámen met
hun patiënten tot een behandelplan komen.”
Wat hoopt u voor het UMC Utrecht in 2018?
“Dat we de betrokkenheid die zoveel collega’s de afgelopen jaren hebben getoond door zo pal achter het UMC Utrecht
te staan, kunnen inzetten voor een steviger verbinding. De dialoog wordt steeds intensiever, mede dankzij de nauwe
betrokkenheid van onze medezeggenschap. We kunnen nu gaan bouwen aan die organisatie die we willen zijn, aan het
verwezenlijken van onze ambities. Daarvoor is het nodig meer en meer de verbinding te maken met onze patiënten,
studenten, huisartsen; met de samenleving. Daar hoop ik niet alleen op, ik heb er ook het volste vertrouwen in dat we
die volgende stap kunnen zetten. Want het UMC Utrecht dat zijn wij allemaal, samen met onze patiënten.”
Namens de raad van bestuur,
Margriet Schneider
vertelt...
Margriet Schneider
Voorzitter van de raad van bestuur
Regenerative
Medicine &
Stem Cells
Infection &
Immunity
Circulatory
Health
Child Health
Cancer
Brain
vertelt...
Margriet Schneider
€ 13,8
784
48.716
93.983
196.704
1.021
8,3
6,5
302
2.725
231
50%
21.686
359
3.780
11.548
30.171
1.558
378 fte
in beeld
UMC Utrecht 2017
Margriet Schneider
Wat was het belangrijkste voor het UMC Utrecht in 2017?
“Er waren veel ontwikkelingen, grote en kleine. Ik denk dat het belangrijkste was dat we als UMC-medewerkers – na
de moeilijke jaren die achter ons liggen – weer zelf aan het roer staan. We weten waar we heen willen met onze organisatie, de zorg van morgen creëren en gezondheid van mensen verbeteren, door werk te maken van verbinding met onze patiënten en oog te hebben voor de impact van onze speerpunten. De weg daar naartoe is globaal uitgezet en we zijn inmiddels een flink eind onderweg.”
Wat voor een organisatie wil het UMC Utrecht zijn?
“We willen een organisatie zijn die goed luistert naar haar patiënten, naar de wensen uit de maatschappij, op het gebied van zorg, onderzoek en onderwijs. We willen goed luisteren om snel en op de juiste manier op die wensen in te spelen. Tegelijkertijd willen we een organisatie zijn waarin medewerkers zich vrij, uitgedaagd en gemotiveerd voelen om verbeteringen te signaleren en met elkaar door te voeren. Zodat de kwaliteit van zorg, onderwijs en onderzoek altijd voorop staat.”
Waarom is het UMC Utrecht nog niet zo’n organisatie?
“De manier waarop we georganiseerd waren en hoe we met elkaar omgingen stond dat soms in de weg. Structuur en cultuur dus. Met onze strategie Connecting U wilden we daar wat aan doen. In 2015 zijn hiervoor programma’s gestart. Met ‘Samen voor de Patiënt’ hebben we een werkwijze omarmd waarmee ieder team zichzelf continu kan verbeteren. Door naar hun patiënten te luisteren, door de verantwoordelijkheid te nemen en het vertrouwen te krijgen om verbeteringen zelf door te voeren. Met Connecting Leaders helpen we onze leidinggevenden om in en om hun team
de juiste werksfeer te creëren, waarin feedback geven en ontvangen een belangrijke rol spelen. In 2017 zijn in beide
programma’s flinke stappen gezet. Een aanzienlijk deel van de organisatie werkt er nu mee. De komende jaren breiden
we dat verder uit.”
Ook de organisatiestructuur moet anders. Hoe doet u dat?
“Eind 2017 hebben we hiervoor de plannen rondgemaakt. De kern hiervan: door kortere lijnen, kunnen we beter samenwerken, waardoor we sneller de juiste beslissingen kunnen nemen die de zorg beter maken. Wat we willen is dat alle zorgverleners rondom een patiënt zonder belemmeringen kunnen samenwerken. Dat klinkt eenvoudiger dan het is. We hebben aanpassingen voorbereid in de besturing van de divisies, in de overlegstructuren en in de samenstelling en portefeuilleverdeling van de raad van bestuur. Dat waren soms moeilijke beslissingen. Ik ben er bijzonder blij mee op hoe positief dit is opgepakt en hoeveel medewerkers hieraan actief hebben bijgedragen. Het eerste kwartaal van 2018 hebben we gebruikt om hier met elkaar een verdere invulling aan te geven. Per april 2018 zijn we gestart in die nieuwe structuur. Zodat we werkelijk wendbaarder worden en snel kunnen reageren op de wensen uit de maatschappij. Natuurlijk vraagt het tijd voordat iedereen dat in zijn dagelijkse werk merkt, maar de eerste resultaten worden zichtbaar.”
Wat zijn belangrijke maatschappelijke uitdagingen voor de ziekenhuiszorg?
“Die zijn talrijk. Denk aan de schaarste op de arbeidsmarkt, de toenemende behoefte van patiënten aan meer invloed
op hun zorg, de verdergaande specialisatie, snellere technologische en digitale ontwikkelingen, concentratie van
zorg en de onvrede over de stijgende zorgkosten. De ene ontwikkeling - meer invloed voor patiënten - juichen we toe
en stimuleren we en met de andere - de arbeidsmarktproblematiek - moeten we noodgedwongen dealen. Al die ontwikkelingen hebben met elkaar gemeen dat wij daarop moeten inspelen. Op een manier waar onze patiënten en de samenleving baat bij hebben. Dat doen we niet alleen, dat doen we samen met onze partners in de zorgketen.”
Terug naar 2017. Waar kijkt u met trots op terug?
“Dat zijn heel veel dingen. Allereerst op onze medewerkers, die we willen bedanken voor hun inzet, motivatie en loyaliteit. En daarnaast ook op bijvoorbeeld de verschillende innovaties, zoals de MR-linac waarmee we nu daadwerkelijk op een nieuwe manier tumoren bestralen. Of de eerste biologische hartklep die een jonge vrouw in het UMC Utrecht kreeg. Maar ook op de stappen die we zetten in het personaliseren van zorg. Door gebruik te maken van e-health technologie, zoals apps en thuismonitoringapparatuur geven we patiënten meer de regie. En via applied data-analytics verbeteren we de individuele zorg aan patiënten. Daarnaast hebben we geïnvesteerd in de verbinding met veel partijen. Met andere zorgaanbieders in de regio bijvoorbeeld. Zoals de samenwerking met het Diakonessenhuis , waarmee we voor enkele aandoeningen via triage bepalen welke patiënten het beste bij hen en welke het beste bij ons op hun plaats zijn. Zo krijgt de patiënt meteen de juiste zorg op de juiste plek. Hetzelfde geldt voor de RAKU: een samenwerkingsverband met het Antonius Ziekenhuis en het Meander Medisch Centrum over de behandeling van zeldzame gecompliceerde kanker; zoals alvleesklier, slokdarm, maag en lever.
Is er ook op het gebied van onderzoek geïnvesteerd in verbinding?
“Absoluut. UMC Utrecht participeert in belangrijke nationale initiatieven. Zo zijn we onderdeel van het dit jaar gestarte
REGMED XB. Hierin werken universiteiten, gezondheidsfondsen, bedrijven en overheid nauw samen. Onze ambitie: genezing in plaats van symptoombestrijding voor patiënten met chronische ziekten door middel van regeneratieve geneeskunde. Met Oncode doen we eigenlijk hetzelfde: hierin hebben partijen die goed zijn in fundamenteel kankeronderzoek de krachten gebundeld. Het doel van deze samenwerking is om dat mooie onderzoek dat deze
partijen doen, de weg te laten vinden naar maatschappelijke impact. Ten slotte maken we deel uit van het Nederlands
Centrum voor ‘One Health’, dat gericht is op voorkomen van multi-resistentie van bacteriën.”
En in onderwijs?
“Ook wat onderwijs betreft kijken we vooruit. Om onderwijs van de toekomst te kunnen bieden, willen we zorgen dat
professies en disciplines uit verschillende sectoren elkaar ontmoeten en (leren) samenwerken. Denk hierbij aan
verpleegkundigen, artsen, onderzoekers, fysiotherapeuten en apothekers. In 2017 hebben we dit interprofessioneel
leren in een aantal onderwijsonderdelen in het nieuwe curriculum van de bachelor en master geneeskunde geïntegreerd. Daarnaast is er de wens van studenten om tijdens hun geneeskundeopleiding mee te kunnen doen met innovatief onderzoek op het Utrecht Science Park. Dit heeft ertoe geleid dat Teaching in the sciences één van onze focuspunten is geworden.”
Hoe betrekt de organisatie patiënten bij al deze ontwikkelingen?
“Het afgelopen jaar raakte patiëntenparticipatie als manier van werken meer en meer ingebed in onze organisatie. In zorg, onderzoek en onderwijs. Aan de ene kant betrekken we bij vrijwel alle nieuwe projecten en plannen standaard patiënten om hun ervaring en visie te horen. Tegelijkertijd stimuleren we zorgverleners meer te luisteren naar de wensen van hun patiënten. Met het Bewustzijnsproject leren we bijvoorbeeld aios hoe ze zo goed mogelijk sámen met
hun patiënten tot een behandelplan komen.”
Wat hoopt u voor het UMC Utrecht in 2018?
“Dat we de betrokkenheid die zoveel collega’s de afgelopen jaren hebben getoond door zo pal achter het UMC Utrecht te staan, kunnen inzetten voor een steviger verbinding. De dialoog wordt steeds intensiever, mede dankzij de nauwe betrokkenheid van onze medezeggenschap. We kunnen nu gaan bouwen aan die organisatie die we willen zijn, aan het verwezenlijken van onze ambities. Daarvoor is het nodig meer en meer de verbinding te maken met onze patiënten, studenten, huisartsen; met de samenleving. Daar hoop ik niet alleen op, ik heb er ook het volste vertrouwen in dat we die volgende stap kunnen zetten. Want het UMC Utrecht dat zijn wij allemaal, samen met onze patiënten.”
Namens de raad van bestuur,
Margriet Schneider
“We kunnen nu gaan bouwen”
vertelt...
Voorzitter van de raad van bestuur
Voorzitter van de raad van bestuur